Wat gebeurd er als je bij je opzegtermijn niet komt?

Ik heb ontslag genomen bij mijn werkgever maar mijn opzegtermijn duurt nog 1 maand. Maar ik heb al een nieuw bijbaantje gevonden en die gaat al van start tijdens mijn opzegtermijn. Is er iets dat kan gebeuren wat nadelig is voor mij als ik niet kom werken tijdens het opzegtermijn. Het was maar gewoon een bijbaantje en ik ben pas 16.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Dat is niet netjes en erg onbeleefd.
TurfGraver
6 jaar geleden
Werkgever kan schade via kantonrechter op jou verhalen.
Erna55
6 jaar geleden
Werk je opzegtermijn bij je " oude" baan netjes af.
Je nieuwe baan kun je meteen opzeggen. Daar heb je namelijk een proeftijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55 Ik wil juist verder werken bij mijn nieuwe baantje. Alleen ontslag nemen bij het oude baantje.
Erna55
6 jaar geleden
Wettelijk je moet je opzegtermijn gewoon uitwerken.
Bij je nieuwe baan heb je nog geen verplichtingen, i.v.m. Je proeftijd.
ronron1212
6 jaar geleden
@Sisiempjex je behoort je aan de afspraken met je werkgeer te houden. Je hebt een contract. Het is niet vrijblijvend dt je zo maar weg kunt gaan of doen waar je zin in hebt.
MarBet
6 jaar geleden
Kun je er niet in overleg met je oude werkgever uitkomen? Het is echt niet netjes om zomaar ontslag te nemen en per direct niet terug te komen. Daarmee zadel je je oude werkgever met een probleem op en sta je bij hem slecht te boek. Los van wat hij juridisch kan doen, dat weet ik niet zo goed, kan hij jou schade toebrengen door negatief over jou werkwijze te spreken tegen zijn netwerk. En dat kan invloed hebben op de kansen die je later krijgt. Je nieuwe werkgever zal begrijpen dat je het netjes wit afronden en daarom niet meteen beschikbaar bent. Die weet dan ook meteen dat je niet zomaar weg zult gaan en je aan de afspraken in het contract zult houden.

Het beste antwoord

Wat er gebeurt als je tijdens de opzegtermijn niet naar je werk komt? Dan zal je werkgever je waarschijnlijk bellen op het moment dat hij jou verwacht en hij zal je vragen waar je blijft. Hij zal denken dat je verlaat bent en zal je vragen hoe lang het duurt tot je aanwezig bent en aan de slag kan gaan zoals afgesproken. Misschien maakt hij zich zelfs zorgen over je. Er kan immers onderweg een ongeluk met je zijn gebeurd.

Op dat moment ben jij op je nieuwe werkplek, zo begrijp ik. Je zal tegen je oude -huidige- werkgever dus moeten zeggen dat je op een andere werkplek bent, of je moet tegen hem liegen. Van tevoren zal je in spanning zitten over wat hij zal doen. Dat gebeurt allemaal precies op het moment dat je onbezorgd en geconcentreerd aan je nieuwe baan zou moeten kunnen beginnen. Dat lijkt mij geen prettige eerste werkdag bij je nieuwe werkgever. Het kan zelfs zo zijn dat je nieuwe werkgever merkt dat je in de problemen zit. Dat lijkt mij niet handig en ook niet iets wat je zou willen laten gebeuren.

Ik raad je aan in overleg te gaan met òf de nieuwe werkgever òf de oude -huidige- werkgever want je kan gewoon niet op twee werkplekken tegelijk zijn. Vraag de nieuwe werkgever of je later kan starten omdat je je afspraken bij je oude werkgever moet en wil nakomen, of vraag de oude -huidige- werkgever of je bij hem eerder kan stoppen dan het einde van de opzegtermijn. Dat is de enige verstandige en professionele manier om hiermee om te gaan. Doe dit zo snel mogelijk zodat de werkgever of werkgevers ruim de kans hebben een oplossing te vinden. Beide werkgevers verwachten jou nu immers op de werkplek.

Je hebt zelf de problemen veroorzaakt door al te vroeg te kiezen voor een nieuwe baan. Die problemen zal je dus zelf ook moeten oplossen.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Precies!
Antoni
6 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Kans op een probleem

Andere antwoorden (1)

In het slechtste geval begint je werkgever een juridische procedure tegen je. Want je bent schadeplichtig als je niet uitwerkt volgens een voorgeschreven opzegtermijn. De financiele schade die hij lijdt kan hij in rekening brengen.

Ook al gaat het "maar" om een "bijbaan" en al ben je pas 16: je handelwijze getuigt van weinig verantwoordelijkheidsgevoel. Het is anti-reclame voor jezelf. Hopelijk zet je voormalige werkgever je niet op een zwarte lijst die hij uitwisselt met zijn collega-werkgevers.
Computoon
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
+
Ook de nieuwe werkgever zal een mening hebben als deze er lucht van krijgt.
Antoni
6 jaar geleden
Ik geloof er niets van dat er onder werkgevers zwarte lijsten bestaan met de namen van werknemers die zich niet aan afspraken houden, en ook niet dat deze namen tussen werkgevers worden uitgewisseld. Werkgevers hebben wel belangrijkere zaken te doen dan zich met dat soort dingen bezig te houden!
Computoon
6 jaar geleden
Er bestaat een Waarschuwingsregister Detailhandel. Daarin staan de namen van ex-medewerkers van winkels die zijn ontslagen omdat ze bijvoorbeeld een greep in de kas hebben gedaan. Ook frauderende medewerkers zonder een directe arbeidsrelatie met de benadeelde winkel, komen er op te staan. Dit is natuurlijk een "officiele" lijst en niet op vraagsteller van toepassing. Want die heeft zich 'alleen" niet netjes gedragen. Ga er echter maar vanuit dat ook winkeliers een netwerk hebben en dat een naam sneller kan "rondzingen" dan door betrokkene gewenst. Zo is me van horen zeggen ook een situatie bekend (verleden) dat ondernemers in een bepaalde plaats en branche met elkaar hadden afgesproken elkaars personeel niet over te nenen. Zo werd voorkomen dat iemand zou vertrekken om bij zo'n collega meer te gaan verdienen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
++